שאלות ותשובות

יותר ויותר אנשים מתחילים להיות מודעים ליתרונות הרבים הטמונים בהתקנת דוד שמש בביתם הפרטי. כיצד עובד דוד השמש ומהו תפקידם הכל כך חשוב של קולטים לדוד שמש? ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות והחשובות ביותר בכל הנוגע לקניית והתקנת דוודי שמש. 

  • מה הוא צינור סקדיול 40?

    סקדיול (Schedule) הינו שם שבו משתמשים בעיקר בעלי מקצוע מתחום הצנרת והאינסטלציה בארצנו. מקור השם הוא בתקן אמריקאי בין לאומי להגדרת קטרים ועובי דופן של צינורות מתכת. צינור סקדיול 40 הוא צינור שעשוי מפלדה בעל עובי דופן 0.4 אינטש. בתחום הסולארי, בעבר צינורות "סקדיול" היו בשימוש בתוך קולטי השמש. כיום, הצנרת ברוב הקולטים עשויה מנחושת (לא מחליד, קל, בריא ונקי הרבה יותר), רק באזורים בהם יש קרה (ירושלים, צפת והגולן) משתמשים בקולטי שמש עם צנרת פלדת סקדיול מפני שהיא עמידה בפני התרחבות וקפיאת מים בקולט.
  • האם עדיף להתקין קולט שמש עם צינורות נחושת, או קולט שמש עם צינורות ברזל סקדיול 40?

    צינורות נחושת עוזרים למנוע חלודה וקורוזיה ומומלצים להתקנה באזורים חמים ולחים, כמו כן לקולטי הנחושת יכולת קליטה והמרה גבוהה מאוד של חום השמש גם בימים בהם השמש מהטלת ולא חזקה במיוחד.

    צינורות ברזל [פלדה] מסוג "סקדיול 40" יעילים יותר באזורים קרים כאשר יש חשש לקפיאה בעונה הקרה וטמפרטורת המים יכולה לרדת מתחת לאפס מעלות. מאחר וצינור זה עשוי פלדה מגולוונת ללא תפר הוא עמיד בפני מים שקופאים ומרחיבים את צינורות הקולט.
  • על מה יש להקפיד כאשר רוכשים דוד שמש או דוד חשמלי חדש?

    על מנת להבטיח שקט נפשי לאורך זמן יש להקפיד על שני נושאים מרכזיים: אחריות יצרן מלאה למשך 4 שנים ומעלה וציפוי פנימי מסוג אמייל להבטחת עמידות הדוד לאורך שנים. ציפוי האמייל שומר על הפלדה מהחלדה בטרם עת, אינו רעיל למשתמשים, אינו משנה את טעם או ריח המים ואינו מאפשר התרבות בקטריות על משטחי הדוד הפנימיים. בדודי שמש יש להקפיד על התקנת מאיץ חימום מהיר אינטגראלי לזירוז פעולת חימום המים בדוד בהדלקה חשמלית וכמובן שסתום בטחון ושסתום אל חוזר תקנים וחדשים בכניסת המים הקרים לדוד.
  • יש לי דוד שמש וקולטים ואין לי מים חמים בימים של שמש חזקה וחמה, מדוע?

    עבור בעיה מסוג זה קיימות מספר אפשרויות:
    1. ישנה נזילה בדוד ו/או בקולט השמש, או באחד המרכיבים האחרים.
    2. קולט השמש לא קולט מספיק חום, כנראה בגלל צל או לכלוך כבד.
    3. דוד השמש מותקן נמוך משמעותית מהקולטים ולא הותקן שסתום צללית נמוכה / משאבת סחרור מים.
    4. אבנית הצטברה בצינורות הפנימיים של הקולט ו/או בצנרת הסירקולציה והחיבורים בין הדוד לקולט.
    5. כיס אוויר בין הדוד לקולטי השמש מונע מהמים החמים להגיע לדוד.
    6. דוד השמש ואו הקולט שמש לא הותקן כראוי.
  • מתי כדאי להחליף את דוד השמש?

    תוחלת החיים הממוצעת של דוד שמש סטנדרטי היא 5-7 שנים. על מנת להאריך את חיי דוד השמש רצוי לערוך בדיקות וטיפולים תקופתיים, מומלץ מאוד בזמן הקיץ, על מנת להבטיח את פעולתו התקינה של הדוד לקראת החורף. שימו לב שכאשר המים מתחילים לשנות את צבעם לכהים יותר עד חומים, כנראה שהדוד די ישן ומתפתחת בעיה ואולי אף כדי לשקול להחליפו בחדש.
  • כמה עולה הפעלת דוד באמצעות החשמל למשך שעה אחת?

    תעריף שימוש ביתי מתאריך 13.09.15 הינו כ- 53.33 אג' לקוט"ש אחד כולל מע"מ.
    הספק של דוד חשמלי הינו כ- 2.5 קוט"ש לשעת שימוש אחת, כך שמחיר שעת הפעלת הדוד בהדלקה חשמלית הוא 1.32 ש"ח כולל מע"מ. בחישוב זה, עלות חודשית עבור הדלקת דוד למשך שעתיים ביום תגיע ל- 79 ש"ח.
  • איזה גודל (נפח) של דוד אנחנו צריכים?

    נפח הדוד הנדרש לייצור כמות מספקת של מים חמים הוא נגזרת של כמות המשתמשים ולכן מחושבת באופן הבא: כמות המים החמים הנדרשת לאדם היא 30-40 ליטר בממוצע. לאדם בודד יכול להספיק דוד חשמלי בנפח 60 ליטר, לזוג מומלץ דוד בנפח 80 ליטר, למשפחה בת 3-4 נפשות דוד בנפח 120 ליטר, למשק בית של 4-5 נפשות מומלץ דוד בנפח 150 ליטר, למשפחה בת 6 נפשות ומעלה דוד בנפח 200 ליטר.
  • על מה יש להקפיד בכל הנוגע לביטוחים וכיסויים?

    בהתקנת דודים וקולטים קיים סיכון וסיכוי לנזקים. וודא עם בעל המקצוע אותו בחרת שיש ברשותו ביטוח צד ג' המכסה מפני נזק בהווה ובעתיד וכמו כן אישור הסמכה לעבודה בגובה.לעוצמה קיים יועץ בטיחות האחראי להדרכה והסמכתם של המתקינים ופוליסת ביטוח תקפה המכסה בעת נזק.
  • מתקין מורשה או מתקין חובב?

    לא כל מתקין הוא מתקין מורשה כרומגן. תעודת מתקין מורשה ניתנת על ידי החברה היצרנית ומבטיחה התקנה תקנית, בטיחותית ומקצועית. עוצמה מחזיקה בתעודות מתקינים מורשים מטעם כרומגן ומבצעים עבורכם את ההתקנה המקצועית ביותר יחד עם שירות מתקדם ומסור לאורך כל הדרך.
  • מהו סוג האחריות שאני אמור לקבל על הדוד?

    מתאריך 1.1.2015 חל שינוי בחקיקה החלה על אחריות ההתקנה ושירות למערכות לחימום מים. האחריות לצרכן מזכה את הלקוח ב-4 שנות אחריות על ההתקנה. בעלי מקצוע רבים אינם לוקחים אחריות ואף אינם מוסרים ללקוח תעודת אחריות כזו או אחרת המפרטת את חובתו. אנחנו בעוצמה מעניקים כ-4 שנות אחריות התקנה ואף דואגים לציין זאת בחשבונית הקנייה ובתעודת האחריות.